Venezia -
den skønneste by i verden

Ophavsretten til samtlige fotografier på dette web-site (http://www.larslyn.dk med undersider) tilhører Lars Brodersen.
Kopiering og enhver anvendelse af fotografierne må kun ske efter skriftlig aftale med ophavsretshaveren.
Kopier og brugsret kan erhverves ved henvendelse til larslyn@hotmail.com

All photos on this web-site are copyrighted. Any un-authorized use is illegal.
Copyright © 2009 by Lars Brodersen.  E-mail: larslyn@hotmail.com

Første gang, jeg var i Venezia, var i 1963. Sidste gang i 2009. Der kommer flere besøg!

Byen er bare bjergtagende på enhver måde:
- skønheden
- kanalerne
- broerne
- gyderne
- maden
- stilheden
- kunsten


Canal Grande med gondol i morgentaagen.jpg (47115 bytes)
Man skulle tro, at det var et maleri fra middelalderen, fra højdepunktet af Venezias storhed.
Men nej, det er det ikke. Det er fra d. 15. marts 2002. En morgen i tågen på Canal Grande.

Canal Grande i morgentaagen.jpg (41193 bytes)

To gondoler mod Rialto-broen i morgentaagen.jpg (44465 bytes)

Rialto-broen.jpg (31085 bytes)
Den berømte Rialto-bro.
Sky den, da der på og omkring den udspiller sig det værste turisthurlumhej i hele byen.

Markuspladsen fra kirken.jpg (60945 bytes)
Markuspladsen set fra balustraden med de fire bronzeheste på Markuskirken.

Markuskirken i solnedgangen.jpg (27088 bytes)
Foran den skønne Markuskirke med de sidste solstråler,

Markuskirken i solnedgangslys.jpg (42105 bytes)
forunderligt.

Markuskirkens indre med lys.jpg (35265 bytes)
Men indeni kirken er det om muligt endnu mere forunderligt.
4000 kvadratmeter mosaikker.

Mosaik paa Markus-kirken.jpg (32433 bytes)
Hver eneste lille mosaiksten er maksimalt 1 kvadratcentimer stor. En del er endnu mindre for at detaljerne skal opnå den største skønhed.
Der sidder altså mindst 50 millioner små mosaiksten. Puha, sikke et arbejde!

Dogepaladset i solnedgangslys.jpg (26192 bytes)
Dogepaladset til venstre og vandet lige frem.

Dogepaladsets gaard.jpg (23089 bytes)
Gården inde i Dogepaladset. Her residerede og regerede dogerne.

Foran Dogepaladset i solskin - 1983.jpg (22824 bytes)
I solskin stiger stemningen.

Solnedgangsstemning.jpg (21616 bytes)
og ved solnedgang.

Sukkenes Bro.jpg (26957 bytes)
Sukkenes Bro, som fører over kanalen til Dogepaladset fængsel (til højre).

Broer - et torv og en cafe.jpg (29310 bytes)
Hvad ville Venezia være uden alle sine broer?
Her er der bare tre af dem. Se forskellene.
De to forreste er private broer (lukket med låge) og fører over kanalen til hver deres palæ.

Broer og et lille hus.jpg (24578 bytes)

Broen uden gelaender.jpg (27141 bytes)
Efter sigende er der kun én bro i Venezia uden gelænder. Det må være den her.
I gamle dage var alle broerne uden gelænder.

Et torv og en bro i morgentaagen.jpg (20612 bytes)
Et fredeligt torv og en bro - i morgentågen.

En stille kanal.jpg (31358 bytes)
Alle disse kanaler tjener som byens veje, dels for persontransport, dels for varetransport.

Det daglige folk paa vej paa arbejde.jpg (31449 bytes)
Nutidens venezianere går dog mest på fortovene (hurtigere og billigere).
Det virker ikke som om der er mange, der ejer en privatbåd. De fleste garager er lukkede.
Men varetransporten foregår stadig næsten udelukkende via kanalerne, vel fordi det er temmelig besværligt at få varerne op og ned over alle disse broer og snævre stræder.

Lars paa terrassen Hotel Dalla Mora.jpg (22292 bytes)
En almindelig bag-kanal. Terrassen ved værelset på Hotel dalla Mora (80 Euro pr nat).

Huse langs kanal.jpg (30034 bytes)
Men ellers går man jo så bare rundt og nyder stemningen og de smukke scenerier.

Rio de la Fornasa.jpg (22237 bytes)

Lars foran kanal og skaevt kirketaarn.jpg (23753 bytes)

Smal kanal - 1983.jpg (24140 bytes)

Kanal i sol og skygge - 1983.jpg (20498 bytes)

Kanal i solskin - 1983.jpg (27997 bytes)

Kanal i solskin 2 - 1983.jpg (26411 bytes)

To gondoler moedes i en kanal.jpg (27393 bytes)

I gondol i kanal.jpg (28349 bytes)
Man må jo ud at sejle i gondol. Hundedyrt. Men man kan vel ikke have været i Venezia uden at have sejlet i gondol?

Smal kanal med gondol - 1983.jpg (24156 bytes)   To gondoler i en kanal 2.jpg (30569 bytes)

Traghetto paa Canal Grande.jpg (28832 bytes)
Der er kun tre broer over Canal Grande. Så for at komme over dén, må man enten tage den dyre Vaporetto (vandbussen) eller benytte de "hemmelige" traghetto'er. De sejler frem og tilbage, tværs over Canal Grande hele dagen. De er svære at finde, men koster til gengæld kun 40 cent - for en enkeltbillet. Men så er der også 2 gondolieri til at sejle den!

Traghetto over Canal Grande og flotte huse.jpg (21176 bytes)

Vaporetto-stoppested.jpg (16181 bytes)
Vaporetto'en er lidt mindre charmerende, men dog yderst effektiv og meget benyttet.

Canal Grande fra Rialto broen 2.jpg (27785 bytes)
Canal Grande set fra Rialto-broen. Et mylder af turister og både m.m.

Canal Grande med travlhed.jpg (35491 bytes)

Trafikkaos i kanal 2.jpg (42152 bytes)
Gondol-trafikkaos. Heldigvis havde et af de andre gondol-selskaber lejet en Oh-sole-mio-sanger, som så - mellem de højre palæer i den snævre kanal - underholdt os alle imens.

Kanalskilte.jpg (25078 bytes)
Derfor sætter de selvfølgelig også "vejskilte" op.

Gondolvaerft 2.jpg (22027 bytes)
Det ene af Venezias tre gondolværfter (i marts 2002).

Gondolvaerft 3 - 1983.jpg (25105 bytes)
Og det samme sted i sommeren 1983. Meget sker der jo ikke.
En gondol skulle koste ca. 100.000 kr.

Smal gyde.jpg (22208 bytes)
Men alting handler ikke kun om kanaler. Der er også gyderne.

Spadserende paa torv.jpg (31265 bytes)
Torvene.

Et lille fredeligt torv i solskin - 1983.jpg (34037 bytes)

Der bor i dag ca. 60.000 venezianere i Venezia. Da der var flest - i 1600-tallet - boede der mellem 4 og 500.000. Men på grund af byens attraktive måde at være på, købes mange lejligheder af rige udlændinge, som så kommer på besøg en uge eller to om året. Resten af året står deres lejligheder tomme.
Når man sådan går rundt i de stille gyder og stræder om aftenen, ser man kun ganske få lejligheder med lys i. Det er en lidt trist skæbne, byen har fået. Men det er ganske enkelt for dyrt for almindelige mennesker at bo i Venezia. De, der arbejder i byen, bor typisk i Mestre på fastlandet og pendler hver dag med toget til Venezia.

Flot kirte, Canal Grande og gondol.jpg (18976 bytes)
Men fortsat kan man nyde de smukke kirker og de smukke og elegante gondoler.

Flotte huse og gondol paa Canal Grande.jpg (30474 bytes)
De smukke palæer, de smukke og elegante gondoler.

Hus med flotte facademalerier.jpg (23415 bytes)
Enkelte palæer er besmykket med flotte malerier.

Hus med maleri.jpg (24900 bytes)

Hus med malet forklaede.jpg (27372 bytes)
Eller en "snydefacade". Huset til højre er under reparation og imens er stilladset beklædt med en et billede af husets facade. Så går man ikke glip af skønheden under bygningsarbejdet. Det er smart.

Marco Polos hus.jpg (32448 bytes)
Her boede Marco Polo (når han ellers var hjemme).

Miracoli-kirken bygget af det smukkeste marmor.
Miracoli-kirken.jpg (25182 bytes)

Miracoli-kirken 2.jpg (21802 bytes)

Reliefkort smykker en kirkes ydermur.

Glasgoegl - 1983.jpg (29189 bytes)
Men ellers er det ret blandet, hvad man kan erhverve sig af besmykning.

Masker.jpg (20136 bytes)
Der er dog de berømte masker, som kommer til anvendelse ved Venezias karneval.
(Maskerne kan også ses komme til fuld udfoldelse i Stanley Kubricks "Eye's Wide Shut").

Lars paa Markus-loeve.jpg (32910 bytes)
Almindeligt "karneval" ses også hyppigt på de kendte Markus-løver foran Markuskirken.

En bar paa et hjoerne og vejskilte.jpg (25270 bytes)
Men vi må også lige omkring emnet adresser.
Fordi man kan jo ikke gå rundt i Venezia uden at undre sig over, hvordan de dog angiver en adresse.

Alle gyder, stræder, pladser og kanaler m.m. har navne. Samtidig er der typebetegnelser for gyder, stræder, pladser og kanaler. De skulle have omkring 20 forskellige typebetegnelser. Alene 5 forskellige for et torv.

Udvalg af doere i Ghetto.jpg (22074 bytes)
Det viser sig, at hver eneste dør har sit eget nummer.

Husnummerplakat.jpg (29111 bytes)

Byen er delt op i 7 distrikter (på kortet med hver sin farve):
Kort over Venezia med sestiererne.jpg (92120 bytes)

og indenfor hver af disse nummereres dørene fortløbende fra nummer 1 til nummer....? 
Tjah - hvordan ved man nu, at man har set det højeste nummer i en sestier?

Ultimo numero de sestier San Canaregio.jpg (30495 bytes)
Her fandt vi det "ultimo numero del Sestier de Canaregio" (6426) - og

Ultimo numero del sestier de Castello.jpg (39160 bytes)
lige ovre på den anden side af kanalen: Ultimo numero del Sestier de Castello (6828).

Nummer 1 i sestier de San Crose.jpg (31703 bytes)
Hotellet lå lige i nærheden af numero uno (over den venstre dør nederst i billedet) i Sestier de San Crose.
Det er nemmere at finde numero uno, end det er at finde numero ultimo.

Multi-husnummerering.jpg (34079 bytes)
Hvis nu dørene er inde i en aflukket gård, sætter man - tilsyneladende - alle numrene op på ydermuren.


(se også UNESCO's World Heritage List for Venezia)


Campo de Gheto Novo.jpg (28019 bytes)
Campo de Gheto Novo.
Denne lille ø i det nordlige Venezia blev den første "gheto" i verden i 1600-tallet. Byrådet (dogen m.fl.) besluttede, at alle jøder i byen skulle bo på denne lille ø. Øen var samtidig hjemsted for de jernstøberier, der producerede kanoner til de mange krigsskibe (som var fundamentet for Venezias rigdom). Jernstøberi hedder på italiensk "gheto". Lynhurtigt kom det til at være betegnelsen for det sted, hvor jøderne var blevet anbragt. Udtrykket "gheto" bredte sig hastigt ud over hele Europa.
På grund af pladsmanglen på øen (de måtte jo ikke bo andre steder end på denne lille ø) måtte de bygge i højden. Derfor finder man den dag i dag de højeste bygninger i Venezia på denne ø; Campo de Gheto Novo.

Stedet er stadig centrum for jøderne i byen, og der er vejskilte med hebraiske bogstaver, jødiske butikker o.lign., selvom der vist kun bor et par hundrede jøder i byen i dag.

Mindesmaerke i Gheto Novo.jpg (136595 bytes)
Der er også et mindesmærke for de mange jøder, der blev deporteret fra Venezia under 2. verdenskrig og måtte lade livet i nazisternes koncentrationslejre. Væggen bag billedet af et transporttog er fuld af navne på de personer, der måtte lade livet.

Slut med Venezia for denne gang.

Tilbage til Italien-forsiden

Tilbage til Lars Brodersens hjemmeside-forside

 

Se også:

Besøg projektkonsulenten


Klik her for at læse mere om lækre og effektive kort          Klik her for at læse om geokommunikation