Ammassalik, by og bygder

Ophavsretten til samtlige fotografier på dette web-site (http://www.larslyn.dk med undersider) tilhører Lars Brodersen.
Kopiering og enhver anvendelse af fotografierne må kun ske efter skriftlig aftale med ophavsretshaveren.
Kopier og brugsret kan erhverves ved henvendelse til larslyn@hotmail.com

All photos on this web-site are copyrighted. Any un-authorized use is illegal.
Copyright © 2011 by Lars Brodersen.  E-mail: larslyn@hotmail.com


Ammassalik kommune består af byen Ammassalik og fem-seks mindre bygder.

I 1979 var jeg i Ammassalik første gang (se fotoserien fra 1979 med bjergbestigning og vandringer). Jeg var der en gang mere i 1990 som led i mit arbejde for Grønlands Forundersøgelser, hvor vi skulle ajourføre by- og bygdekort.


Indflyvningen til Ammassalik kommune fra Island er smuk og betagende.


Kulusuk flyveplads (1979) (link til Google Earth; klik på "åbn" kmz-filen)


Fra Kulusuk flyveplads fløj man med helikopter til Ammassalik by. På fotografiet ses hele byen med den smukke beliggenhed. I 1971 foregik transporten fra Kulusuk til Ammassalik med en stor Sikorsky sh34. I 1979 var helikopteren reduceret til en mellemstørrelse Bell 212 helikopter (som dem amerikanerne brugte i Vietnam), mens det i 1990 var reduceret yderligere til en lille Bell 206. Og sådan er det hele vejen igennem for den materielle standard på Grønlands østkyst: nedad.... "Det er jo bare dem der ovre på bagsiden", som de siger i vest-Grønland.


Der boede ca. 1900 personer i Ammassalik i 1979. (link til Google Earth; klik på "åbn" kmz-filen)


Den gamle kirke


Boligblokke for danskere


Huse til grønlændere


Kirkegården til alle

Se også Anker Sørensens film fra Ammassalik by i 1971 (8 minutter; klik her)


Min lejrplads lidt udenfor byen i Blomsterdalen. Det var i 1979, hvor jeg var taget en uge i forvejen forud for de andre fem ekspeditionsdeltagere (for at få styr på vores bagage, som var sendt pr. skib til Ammassalik og for at hyre en båd til sejladsen ind i fjordene (se 1979-fotoserien).


Fra Sømandsfjeldet er der en fin udsigt over byen, fjorden og de omkringliggende bjerge.


En fisker tager af sted i sin jolle.


Flot udsigt fra Ammassalik-fjorden ud over havet med storisen.


I 1979 havde jeg lejlighed til at tage med det lokale forsyningsskib Ejnar Mikkelsen på en tur til Isortoq. Turen tog normalt 6 timer, men der var så meget is, at vi brugte 23 timer. Det var en meget særlig oplevelse for sådan en grønlandsnybegynder som mig at sejle rundt i storisen. Det var årets første forsyningssejlads til Isortoq. Skibet var derfor lastet til bristepunktet med varer; olie, benzin, æbler, gummistøvler, kiks, bleer, ugeblade, mel, gær osv osv. (Isortoq i Google Earth; klik på "åbn" kmz-filen)


Året efter blev Ejnar Mikkelsen skruet ned i storisen.


Så ankom vi til Isortoq, og jeg blev noget overrasket over den materielle standard i bygden. Jeg mener, i 1979 var der vist ingen i syd-Danmark, der boede så usselt. Flere af husene var fra 1950'erne, hvor beboerne var blevet hevet ud af "jordhytterne" og ind i nogle midlertidige barakker - med løfter om snart at få nogle gode huse at bo i. Beboerne venter fortsat på de gode huse, mens de sidder i de usle skure, som de blev lempet ind i i 1950'erne. Samtidig kan man jo ikke lade være at tænke på, hvordan det grønlandske landsstyres medlemmer i de seneste 10-15 år har bevilget sig selv million-flotte villaer i Nuuk (på finansloven regning). Skammeligt!


Kirkegården (sten lagt ovenpå ligene).


Flot men barsk beliggenhed som nabo til indlandsisen.


Jeg ved ikke, om disse kajakker stadig var i brug (i 1979). Jeg tror det nok, men er ikke sikker.


Fisketørring.


Alt i mens olie- og benzintønder blev rullet i land og op til butikken. Det var hårdt arbejde. Ingen kaj-anlæg. Ingen kran.


Tilbageturen startede fint med solskin og kun lidt is.


Returgods fra Isortoq: masser af tomme gasbeholdere fra vinterens forbrug.


Sejlturen tilbage til Ammassalik forløb anderledes. Først mindre storis og høj fart. Derefter kompakt storis, og derfor sejlede Ejnar Mikkelsen ind i Sermilik-fjorden og videre forbi Tiniteqilaag, ned forbi Kuumiit og hen til Ammassalik. Jo, trafikforholdene i Grønland er ikke altid nemme.


Fisketørringsstativer i Kuummiut (bygd med ca. 400 indbyggere); link til Google Earth, klik på "åbn" kmz-filen.


Kap Dan på Kulusuk-øen. Knap 100 indbyggere.


Vi skulle også en tur op til Sermiligaq, som ligger ca. 70 km øst-nord-øst for Ammassalik. Turen foregik pr. helikopter. Her et smukt kig ind til området, hvor jeg besteg bjerge og vandrede i 1979; bagest Storebror og Trillingerne.


Mange smukke syn på turen. Se hvilken flot gletscher, der glider ned i havet.


Sermiligaq ligger nederst i fotoet. Det er nok verdens flottest beliggende by/landsby/bygd. (link til Google Earth; klik på "åbn" kmz-filen)


Kim måler midt i Sermiligaq; ca. 200 indbyggere. Bygden ligger forrygende smukt. Til gengæld var (er?) det den mest beskidte bygd i Grønland. Helikopterpiloten nægtede at forlade helikopteren i de 11 timer, vi arbejdede. Han havde ellers set alle byer og bygder i Grønland og var beredt på lidt af hvert. Men i Sermiligaq holdt han sig væk. I dag skulle der være kommet et forbrændingsanlæg i bygden; måske det bliver brugt.


Smukkest tænkelige beliggenhed.


Til bage til Ammassalik by med pæne nybyggerier.


Smukke morgener.


Smukke dage med sol og stille vejr.


Hjemad igen. Kulusuk flyveplads (1979)


Kulusuk flyveplads (1979)

 

 

Tilbage til Grønland-forsiden

Tilbage til Lars Brodersens hjemmeside-forside

 

Se også:

Besøg projektkonsulenten


Klik her for at læse mere om lækre og effektive kort          Klik her for at læse om geokommunikation